Belia tiada tempat riadah
Hasrul Nizam (kiri) dan Mohd Ikram menunjukkan keadaan padang yang rosak teruk dan dipenuhi semak samun yang tidak lagi boleh digunakan belia untuk beriadah.
JERANTUT – Persatuan Belia Warisan Mat Kilau minta pihak berkenaan tampil membaik pulih kemudahan padang awam berdekatan Pejabat Penghulu Pulau Tawar, dekat sini bagi membolehkan pelbagai aktiviti sukan dapat dijayakan.

Pengerusinya, Hasrul Nizam Zulkifli berkata, kemudahan padang awam, gelanggang bola tampar dan gelanggang takraw antara yang rosak teruk dan langsung tidak boleh
diguna pakai sehingga kini.

Menurutnya, bagi setiap aktiviti sukan dan sesi riadah petang yang mahu dilakukan belia dan remaja di kampung tradisi berkenaan, mereka terpaksa menumpang padang sekolah rendah berdekatan.

“Sudah lebih lima tahun kemudahan itu rosak dan terbiar menyebabkan kami tiada tempat yang sesuai untuk bersukan. Menumpang padang sekolah juga mengundang kesulitan kerana secara tidak langsung, aktiviti riadah petang belia di sini dikhuatiri akan mengganggu aktiviti sekolah.

“Kami amat mengharapkan kepimpinan setempat agar tampil membantu menyelesaikan masalah ini berikutan kemudahan padang ini amat diperlukan,” katanya.

Sementara itu, rakannya, Mohd Ikram Rosli pula berkata, persatuan belia di sini tidak mengetahui status sebenar mengapa kemudahan padang dan gelanggang dibiarkan rosak tanpa dibaik pulih.

Menurutnya, padang sedia ada berlopak selain tidak rata dan terlalu semak sekali gus tidak selamat untuk digunakan ekoran berisiko mengundang kecederaan dan menjadi ‘sarang’
haiwan berbisa.

“Menurutnya, persatuan belia turut mengajukan masalah itu kepada kepimpinan peringkat kampung namun seperti tiada maklum balas ekoran keadaan padang tetap rosak tanpa dibaik pulih.

“Kami amat berharap agar kemudahan awam ini dibaik pulih bagi membolehkan masa lapang belia dimanfaatkan dengan aktiviti berfaedah,” katanya.